Gratis of betalen (II): de prijs van functionaliteit

Door Krisp op maandag 12 april 2010 15:00 - Reacties (12)
Categorie: columns, Views: 5.656

Deze blog is een vervolg op Gratis of betalen: zoek de redelijkheid.

Op het moment dat er een discussie gevoerd wordt over de prijs van media, blijft een deel van de discussie vaak onderbelicht. De functionaliteit van de software geeft namelijk een rechtvaardiging voor een bepaalde prijs.

http://kristianspek.nl/wp-content/uploads/2010/04/Adobe-CS5.pngIedereen zal het ermee eens zijn dat de vandaag gelanceerde Creative Suite 5 van Adobe meer dan 5 euro mag kosten. Blijkbaar is een prijs van ruim duizend euro per licentie gerechtvaardigd, gezien de hoeveelheden waarmee Adobe zijn suite verkoopt. Consistent is het ook: elke suite heeft ongeveer dezelfde prijs als zijn voorganger.

Aan de andere kant zijn er genoeg kleine programma’s die slechts weinig ontwikkelingstijd kosten. Toch gaan ze voor 50 euro over de toonbank. Iedereen kent wel een aantal van deze applicaties. Vreemd genoeg lijken er genoeg mensen te zijn die toch zo’n applicatie willen kopen, aangezien deze programma's nog steeds bestaan.

http://kristianspek.nl/wp-content/uploads/2010/04/437289-the_sims_logo_large.pngOntwikkelaars vinden functionaliteit direct in verband staan met het platform. Althans, dit blijkt op het moment dat er een vergelijking gemaakt wordt tussen applicaties op smartphones en pc’s. Waar The Sims 3 op de iPhone 7 dollar kost, moet daar voor een pc-versie nog 35 euro voor uitgetrokken worden. Het zelfde geldt voor taskmanager Things: waar de iPhone variant $10 kost, kost de Mac-versie $50. Nu valt het prijsverschil van The Sims nog wel te verklaren door het verschil in functionaliteit en graphics. Bij Things gaat dat een stuk moeilijker, aangezien alle essentiŽle eigenschappen aanwezig zijn in beide versies.

Bij mij groeit de gedachte dat ontwikkelaars de functionaliteit van het platform in directe relatie zetten met de hoeveelheid te tonen informatie op het scherm. Dit is met name aan te tonen bij de relatie iPhone en iPad: waar applicaties van de iPhone nauwelijks de 4 euro overschrijden, kosten applicaties of de iPad al gauw het dubbele tot het viervoudige. Opvallend: de iPad heeft een twee keer zo groot scherm, waardoor er 4 keer zo veel informatie op een iPad past.

http://kristianspek.nl/wp-content/uploads/2010/04/18888_0.jpgDeze redenatie is voor de consument onlogisch: er zit geen correlatie tussen wat het programma kan en de prijs van het programma. Met andere woorden: The Sims blijft The Sims en een taskmanager een taskmanager. Er is in principe geen verschil tussen een platform, hoogstens in de user interface. Het verschil in prijs mag daarmee nooit zo groot zijn als ontwikkelaars voordoen.

Daarnaast zijn er ook ontwikkelaars die kortingen bieden aan fabrikanten van computers, om zo hun software te verkopen. Alhoewel kwantumkorting een bekend fenomeen is, creŽert het wel vraagtekens op het moment dat software voor minder dan de helft van de prijs verkocht wordt. Een bekend voorbeeld hierbij is PowerDVD. Je kunt beter een DVD-brander kopen waar PowerDVD bij zit dan een losse licentie. Uit zo'n voorbeeld blijkt dat er soms willekeurig wat gevraagd wordt voor software, zonder dat er nog gekeken wordt naar functionaliteit.

http://kristianspek.nl/wp-content/uploads/2010/04/20081031-resistance-is.jpgNaast software die betaald is, is er ook een categorie software die gratis is. Vaak zijn dit (groepen) mensen die als hobby software ontwikkelen. Alhoewel dit in beginsel geen concurrentie is voor betaalde applicaties, wordt dat het wel als de gratis software professioneler en mooier wordt dan de betaalde variant. Gratis software geeft dus een minimumniveau: een betaald programma moet functioneler zijn dan een gratis programma. Dit kan zich overigens ook uiten in extra ondersteuning.

Er verandert op dit moment veel in de wereld van software. Het is moeilijk om een goede positie in deze markt te kiezen en om dat op een consistente manier te doen. Echter, zoals de markt er nu uit ziet, vragen een aantal platformen om herpositionering.

Volgende: Ik vertrouw 04-'10 Ik vertrouw
Volgende: Gratis of betalen: zoek de redelijkheid 04-'10 Gratis of betalen: zoek de redelijkheid

Reacties


Door Tweakers user Stefan_D, maandag 12 april 2010 15:21

Mooi stukje, zeker de vergelijking prijs en UI / functionaliteit is interessant, want zo had ik er nog nooit over nagedacht.

Apple doet het slim met de App Store, paar euro vragen voor aan applicatie en je hebt zo een paar duizend mensen die denken 'why the hell not?', terwijl je met een licensie van 1000 euro voor CS5 toch stevig in je schoenen moet staan alvorens je dat aanschaft. Over dat laatste: die prijs is het misschien wel waard voor mensen die daadwerkelijk alle functionaliteit gebruiken, maar voor mensen die lang niet alles gebruiken en alleen even hun plaatjes willen resizen o.i.d. is het pakket aan de dure kant. Natuurlijk, er zijn zat gratis applicaties die precies datgene kunnen wat de users willen (denk aan een Picasa, the GIMP, etc.), maar 't grote publiek weet die programmas niet te vinden. Hierin wil gratis (of goedkopere) software nog wel eens falen; publiciteit. Het is natuurlijk lastig adverteren als beginnend developer. Gelukkig zijn er dingen als de App Store, de Android Market e.a. waar je makkelijk gratis applicaties kan vinden. Hopelijk stimuleert dit ook developers tot het ontwikkelen van goedkopere of gratis software, of in ieder geval tot het doorvoeren van een meer realistisch prijsbeleid.

Door Tweakers user mvdam, maandag 12 april 2010 15:31

Je plaadies doen een beetje vreemd bij mij, staan achter de text. :)

Hier komt zo een stukje te staan over je blog!

[Reactie gewijzigd op maandag 12 april 2010 15:31]


Door Tweakers user i-chat, maandag 12 april 2010 15:45

goed geschreven en inhoudelijk best wel ok, maar wat moet dit eigenlijk voorstellen, naar mijn idee heeft het er alle shijn van dat het een op je blog gepubliceerde paper is, dat je schrijft of geschreven hebt?

het is zeker een interesante 'samenvatting' van de huidige situatie, maar ik ben wel benieuwd wat je motieven zijn voor het schrijven hiervan. ook ben ik benieuwd hoe het schrijven hiervan je eigen mening (heeft?) beinvloed(t).

juist omdat je het zo 'vlak = is van eigen mening ontdaan' hebt opgeschreven...

[Reactie gewijzigd op maandag 12 april 2010 15:46]


Door Tweakers user RVW, maandag 12 april 2010 16:13

Over die vrij hoge prijs van Adobe CS5: de redenatie hierachter is dat je CS5 in een professionele omgeving zult gaan gebruiken om geld te verdienen. Als jij een profi DTP/webdesign studio runt, is de aanschafprijs van 3000 euro voor de Master Collection opeens een schijntje in vergelijking met je jaaromzet (en hopelijk ook in vergelijking met je winst)

Voor de consument die even wat wil resizen of een fotootje wil bewerken heeft Adobe de Elements-uitvoeringen van hun software die heel wat vriendelijker geprijst zijn. En zoals je al aangaf zijn er zat goedkope of gratis alternatieven te vinden.

Het is dus naar mijn mening bij een hoop software niet de functionaliteit die de prijs bepaald, maar de vraag of jijzelf er geld mee kunt gaan verdienen.


Door Tweakers user Krisp, maandag 12 april 2010 17:27

@Stefan_D: Je hebt gelijk, met name met de publiciteit. Ik vraag me wel af of het ook niet komt door een gebrek aan gebruiksgemak. Gechargeerd gezegd: ik heb weinig zin om met een command-line interface een foto te gaan verkleinen. Dat soort programma's zijn er wel, maar daarmee ben ik niet geholpen. :P

@mvandam: klopt, is een renderbugje. Ik weet niet waar dat aan ligt, maar met een refresh is dat meestal weer weg.

@i-chat: Ik geloof dat dit betoog pleit voor een eerlijke prijs, nietwaar? ;) Alhoewel ik het woord 'vinden' niet gebruik, geloof ik wel dat er een mening in zit. Een hele duidelijke zelfs. :)

@RVW: Sommige functionaliteit wordt duurder betaald dan anderen. Functionaliteit voor professioneel gebruik is duurder, omdat het meer waard is.

Overigens denk ik niet dat functionaliteit het enige is waarop afgerekend moet worden, maar ik denk dat het wel een prominentere plek moet hebben dan dat het nu heeft.

@John_Glenn: Dat is de uitgebreide economische gedachte vanuit het beeld van een ontwikkelaar. Ik kijk meer vanuit een consument.

[Reactie gewijzigd op maandag 12 april 2010 17:31]


Door Tweakers user Silent7, maandag 12 april 2010 17:36

Zouden ontwikkelaar niet ook kijken naar de gebruikers en daar een inschatting van maken?
iemand die een ipad koopt zegt iets over zichzelf (een negatieve zienswijze zou kunnen zijn, veel geld neertellen voor een product dat nodig noch veel functionaliteit heeft) op zijn minst dat er geld IS en dan ga je proberen slaatje te slaan, als je denkt dat je klanten 10 makkelijk missen kunnen dan ga je geen 5 vragen (ok dat zou best kunnen maar zo werkt het bedrijfsleven niet)

Door Tweakers user citruspers, maandag 12 april 2010 18:00

Ik mis eigenlijk een stukje over het gebruik van die applicatie. Bij mijn weten heeft Adobe ook student-licenties, die, raad eens, vooral onder studenten erg populair is. Ik neem aan dat deze versie niet gebruikt mag worden voor high-value commerciŽle projecten.
Daarbij is voor Adobe voordelig om studenten voor weinig geld kennis te laten maken met het pakket. Als de studenten immers aan dat pakket gewend zijn, zullen zij snel hun toekomstige werkgever vragen om Photoshop te kopen, in plaats van de concurrent Paintshop.

Cisco doet dit bijvoorbeeld al, op hogescholen zijn Cisco routers de norm, waardoor jonge systeembeheerders sneller voor Cisco zullen kiezen in plaats van Juniper, aangezien zij bekend zijn met Cisco. Ik ga er vanuit dat daar voor de hogeschool een redelijke provisie aan vast zit (gratis routers, korting op CCNA/CCNP tests)

Door Tweakers user Ahrnuld, maandag 12 april 2010 20:17

@Silent7

Volgens mij is de hogere prijs voor iPad applicaties vooral te verklaren doordat de concurrentie nog weinig aanwezig is. Early adopters betalen altijd iets meer, en na het succes van de iPhone zien de ontwikkelaars die er snel bij zijn hun kans schoon om wat extra te vragen.

Daarnaast telt in mindere mate dat het ontwerpen van applicaties voor het iPad scherm eenvoudigweg meer tijd (en dus geld) kost.

Prijzen worden nu eenmaal vaak bepaald op basis van hoeveel consumenten bij een bepaalde prijs zullen kopen, ten opzichte van hoeveel winst je bij die prijs op een product maakt. Dat kan je uitrekenen en dan kom je op een soort optimaal punt. Daarin is kostprijs maar een beperkte factor.

Door Tweakers user TerraGuy, maandag 12 april 2010 23:36

Over de meerprijs van producten voor 'grotere' platformen, dat is makkelijk te verklaren.

Je noemt een taskmanager die goedkoper is op een mobiel. Op een mobiel zal ik die minder vaak gebruiken dan de Mac waar ik uren per dag achter zit. Een prijs van 50 dollar is bij vele uren gebruik nog te overwegen als mij dat meer productiviteit oplevert of een aantal ergernissen oplost.
Een mobiel heeft een veel lagere tijdsbesteding per dag, het zal bij elkaar max. een uur gemiddeld zijn dat ik daarop zit te prutsen, als het niet minder is. Plus dat ik er specifiekere dingen op doe dan op een Mac, omdat het systeem gewoon beperkter is. Dan is 50 dollar veel te veel: zo vaak gebruik ik die software dan niet, en ik zit er ook minder om verlegen door mijn specifiekere gebruik. Een tientje is daarom redelijker.

Dus je hebt een punt dat er een verband zit tussen de schermgrootte en de prijs, en dat komt grofweg neer op: hoe groter het scherm (even beperkt tot iPod - iPad - Mac ;)), hoe groter het gemiddeld aantal uren dat je er achter zit. En dat heeft dan weer uitwerking op de prijs die de consument overheeft voor het product.

Door Tweakers user Luuk1983, dinsdag 13 april 2010 08:53

Je vergeet nog een belangrijk element dat de prijs kan bepalen: support. Adobe is duur omdat het een groot en uitgebreid pakket is (en weinig echte alternatieven kent = monopolie = duur), maar je krijgt er wel uitgebreide support bij. Daar betaal je ook voor.

Door japo, dinsdag 13 april 2010 19:59

Mooi geschreven! :D

Ik zie wel een typo: meer van 5 euro mag kosten :P

Reageren is niet meer mogelijk