De studiefinanciering op de schop

Door Krisp op maandag 08 februari 2010 17:00
Categorie: columns, Views: 2381

http://kristianspek.nl/wp-content/uploads/2010/02/buitenhof-300x76.jpgGisteren was er in Buitenhof een discussie over de studiefinanciering. De stufi, zoals deze in de studentenwereld wordt genoemd, is namelijk een van de beoogde bezuinigingen in het kader van de 20%-operatie die het kabinet heeft opgezet.

Nu is de studiefinanciering een gemakkelijk slachtoffer: de studenten studeren en hebben een bijbaan en blijken verrassend vaak in de kroeg te staan. Zouden die geen 90 euro (thuiswonenden) of 255 euro (uitwonenden) kunnen missen? Een goede vraag, die niet zomaar beantwoord kan worden. Het onderwerp kan dan ook op verschillende manieren bekeken worden.

Plasterk: 'leen met je boerenverstand'
http://kristianspek.nl/wp-content/uploads/2010/02/BD_PORTRET_4209747-_728273b-300x200.jpg Allereerst de manier waarop onderwijsminister Plasterk het doet: 'Komt een student rond als hij geen studiefinanciering heeft?' Plasterk is realistisch, en stelt dat studenten op dat moment meer moeten gaan lenen. Dat moedigt hij dan ook aan, mits we het bewust doen. Hoe dat 'bewust' ingevuld moet worden maakte hij niet duidelijk, maar het zal dan gaan om de basisbenodigdheden. Vermeldingwaardig is daarbij de uitspraak "We hebben altijd gezegd dat studenten hun boerenverstand moeten blijven gebruiken als ze geld lenen.” Als ik mijn boerenverstand gebruik, leen ik namelijk liever niet. Ook niet als de minister dat aanmoedigt.

Minister Plasterk heeft uiteraard een valide argument voor het zogenaamde 'leenstelsel', wat op dat moment in de plaats van de huidige studiefinanciering komt. Als de student later veel geld verdient, kan de student die lening makkelijk terugbetalen. Daarnaast moeten studenten weten dat studeren niet 'vanzelfsprekend' is, en daarmee zou de hoeveel studenten die verkeerd kiezen moeten verminderen.

de toegankelijkheid onder druk
http://kristianspek.nl/wp-content/uploads/2010/02/logoLSVb-300x173.jpgDit probleem kan ook vanuit de toegankelijkheid van het onderwijs bekeken worden. Met andere woorden: gaan er veel jongeren niet studeren op het moment dat de studiefinanciering wordt afgeschaft? De Landelijke Studenten Vakbond onderzoekt dit op dit moment door een enquête op wiljijstufi.nl.

De vraag is natuurlijk in hoeverre deze enquête waardevol is. Naar mijn mening spreekt deze enquête voor zich op het moment dat er veel studenten zijn die hun studie simpelweg niet meer kunnen betalen op het moment dat de studiefinanciering wordt afgeschaft. Veel interessanter wordt het als de student aangeeft niet meer wil studeren als hun lening te hoog wordt: op dat moment is het een eigen afweging van de student en wordt daadwerkelijk duidelijk dat de student er het geld niet voor over heeft.

En daar ligt de discussieruimte in de politiek. Het is aan de politiek om te bepalen of deze studenten gesteund moeten worden in hun studie, en zo ja, in welke mate. In het verleden is bepaald dat dit ruimschoots moest gebeuren, later werd dit aangepast naar een lager bedrag. De trend is nu dat dit een lening moet zijn.

waarom stufi een stuk rechtvaardiger is dan wij denken
http://kristianspek.nl/wp-content/uploads/2010/02/slager-199x300.jpghttp://kristianspek.nl/wp-content/uploads/2010/02/groot-Hiddema-001-216x300.jpgMaar is het stelsel zoals het nu is zo onrechtvaardig? Betaalt de slager op de hoek nu mee aan de opleiding van de advocaat, zoals Wouter Bos ooit zei? Dat vraagt om een onderbouwing, in de vorm van wie nu wat betaalt. Elsevier heeft dat uitgezocht ('Genoeg genivelleerd', Elsevier, 16 januari 2010) en komt tot verrassende conclusies: de bovenste 10% van de best verdienende Nederlanders betaalt maar liefst 72% van alle belasting. De onderste helft van de bevolking betaalt slechts 2%. Met andere woorden: slechts 1,2 miljoen van de 12 miljoen mensen die vallen onder de inkomstenbelasting draagt bijna drie kwart bij van alle belastinginkomsten van particulieren in Nederland.

Natuurlijk is het niet zo dat de best verdienende mensen allemaal gestudeerd hebben, maar het zal niemand verbazing wekken als hier enige correlatie in zit. Daarmee is de stelling dat de slager om de hoek bijdraagt aan aan de studie van de advocaat meteen ontkracht. En zo niet, dan is bij deze wel duidelijk dat de advocaat zijn studie later dubbel en dwars terugbetaalt.

http://kristianspek.nl/wp-content/uploads/2010/02/duo.jpg Deze kennis laat ook meteen zien waarom een leenstelsel eigenlijk een zinloze investering is. Je kunt beter met een kleine administratie studenten geld geven, dan een grote administratie op te zetten om die studenten te laten lenen. De winst van de rente gaat zitten in het ambtenarenapparaat dat tot 1 januari IB-groep (op dit moment DUO) heette.

risicoloos studeren
Daarnaast is er nog een heel ander effect: studenten durven op dit moment nog risico te nemen en een moeilijke of minder succesvolle (in geld gemeten) studie te kiezen. Een studie als natuurkunde of culturele antropologie zal in het leenstelsel een stuk minder gekozen worden: of de kosten bij falen (wat bij natuurkunde aanwezig is) worden te hoog, of de kans op inkomsten (zoals bij culturele antropologie) is te laag. Nu is het tweede effect mogelijk wel wenselijk, het eerste is dat zeker niet. Er zouden vele goede natuurkundigen verloren kunnen gaan die op dat moment geen risico durven te nemen.

Door deze redenering is de kern van het probleem aangetoond. De afschaffing van de studiefinanciering werkt uiteindelijk drempelverhogend en kan daarmee op langer termijn een negatieve invloed hebben op onze economische groei. Hoe dit uitpakt en in welke mate, is aan de politiek. Een goede onderbouwing van het besluit wat Plasterk binnen afzienbare tijd zal nemen is dus onontbeerlijk. De gevolgen kunnen namelijk een stuk groter zijn dan de 4 miljard euro die er wordt bespaard.

Volgende: 'Iedere werkloze is er een teveel' 15-02
Volgende: Dit was het nieuws van het decennium 31-12

Reacties


Door T.net user WeeJeWel, maandag 08 februari 2010 17:08

Goed betoog, maar als je stopt met je studie moet je toch ook het geld terugbetalen?

Door T.net user Peekster, maandag 08 februari 2010 17:09

Helaas is dit een onderwerp waarbij, als ze er al uit komen, het bij de tijd van de beslissing, al verkiezingstijd is. Dus dan wordt het "even over de verkiezingen heen getild" En vervolgens gaan we er weer 2 jaar over debatteren, onderzoeken, afwegen en besluiteloos laten liggen.

Goed stuk om te lezen. Helaas is politiek "Ze dronken een glas, ze deden een plas, en alles bleef zoals het was."

Door T.net user siddler, maandag 08 februari 2010 17:10

Mooie beschouwing! Sterk geschreven, en als aanstaande student kan ik me er natuurlijk goed in vinden.
De link van de enquête werkt momenteel niet, het moet zijn www.wiljijstufi.nl en niet wiljijstudie.nl ;)

Door T.net user Krisp, maandag 08 februari 2010 17:11

@WeetJeWel: De voorwaarde is dat je binnen 10 jaar een diploma haalt. Het maakt niet uit als je tussentijds een andere studie opstart. Je krijgt niet meer dan 4 jaar studiefinanciering, dat is wel een beperking.

@siddler: aangepast, dank. ;)

[Reactie gewijzigd op maandag 08 februari 2010 17:12]


Door T.net user twisterNL, maandag 08 februari 2010 17:15

Eigenlijk is de studiefinanciering al een lening, maar als je je studie afrondt dan krijg je het als gift. Het idee nu is dat het een lening word zonder mogelijkheid dat het omgezet wordt in een gift.

Door T.net user bas r, maandag 08 februari 2010 17:27

12 x 4 x 255 euro, zou dus in totaal een schuld zijn van 12240 euro, waar je dan als student mee blijft zitten na vier jaar uitwonende beurs te hebben genoten.
Wat mij betreft totaal niet iets om je over druk te maken, als je een beetje met geld om kan gaan lijkt me dat zeer wel terug te betalen.

Een drempel opwerpen voor het gaan studeren lijkt me sowieso goed. Ik volg nu sinds kort (op mijn 30e) weer een master studie naast mijn voltijdse baan, en als ik om me heen kijk zou ik graag wat meer gemotiveerde studenten om me heen zien. Een drempel als een financiele zou daar aan bij kunnen dragen.

Door T.net user SPee, maandag 08 februari 2010 17:28

Hopelijk gaan de plannen niet door. Ik ben al jaren geen student meer, maar hiermee helpen we wel onze economie om zeep.
Nu pretenderen we een kenniseconomie te zijn, die het van onze kennis moet hebben.
Als de overheid de mogelijkheid afneemt aan jongeren om die kennis op te bouwen (wat ze nu dus van plan zijn), zal die kennis langzamerhand verdwijnen.
Straks hebben ze in India zelfs nog een betere opleiding |:(

Door T.net user Orian, maandag 08 februari 2010 17:32

Imo is het een belachelijke regeling, en zou het juist verlengt moeten worden. In plaats van 4 jaar stufi, zouden dit er 5 moeten worden. Veel masters zijn na 3 jaar bachelor nog eens 2 jaar, waarna je dus sowieso het laatste jaar moet lenen (of je ouders lief aankijken). Belachelijk voor een land dat zich als "kenniseconomie" op de kaart wil zetten.

Door T.net user EvilWhiteDragon, maandag 08 februari 2010 17:51

Erg net betoog, goed verwoord ook. Wat je misschien nog mee kan nemen is dat, volgens mij, in de jaren 80 de Stufi net zo hoog was als een gemiddeld arbeidersloon. Zeg maar, in de tijd dat de huidige politieke lamballen studeerden.

In ieder geval is waar dat de Stufi niet verhoogd is sinds de invoering 1985 (http://www.ser.nl/~/media...980_1989/1985/b06322.ashx , pagina 33 tabel 6).
7386/12=615,50 gulden per maand. 615,50/2.20371=279,30 Euro per maand.

[Reactie gewijzigd op maandag 08 februari 2010 17:53]


Door T.net user Krisp, maandag 08 februari 2010 17:57

@bas r: de drempel ligt nu nadat je begonnen bent: je wil niet snel meer stoppen, omdat je anders ook een lening aan je broek hebt. Wat je er ook van vindt, effectief voor je leerresultaten is het wel.
Wat je overigens nog vergeet in je berekeningen mee te nemen is dat de OV-kaart ongeveer 75 euro per maand 'kost'.

@EvilWhiteDragon: Goede aanvulling, maar terug naar de tijd van een goed inkomen als student (zonder te werken) lijkt me ook wat overdreven. Desondanks wel tekenend voor de overheid en wat zij voor een kenniseconomie over heeft.

Door T.net user EvilWhiteDragon, maandag 08 februari 2010 18:05

Oke, natuurlijk hoeft het geen arbeidersloon te zijn, maar het is toch tekenend dat je beter in de bijstand kan zitten dan te studeren? Tenminste, qua inkomen en niets effectief produceren (leren reken ik nog niet onder productie, dat je je voorbereiden op productie gaan draaien).
Ik vind de bijstand een goed en terecht iets, maar we zouden dat toch niet aantrekkelijker mogen maken dan iets belangrijks als de jacht naar kennis, zoals iedere student die tot op zekere hoogte heeft. Natuurlijk zijn er klojo's bij die er 10 jaar over willen doen, maar daar kunnen we ook op andere manieren wat aan doen, zoals een maximale tijd voor studeren instellen, een lagere basis studiefinanciering doet daar weinig aan.

Door T.net user LlamaWereldOver, maandag 08 februari 2010 18:10

wat mij ook vooral tegenstaat is dat je dan op jaarbasis een hoop meer moet gaan betalen en dat je gedwongen wordt om gemotiveerd aan de slag te gaan. Dan kom je op je school aan waar je later nog jaren voor moet afbetalen en dan maken ze er daar een potje van.. Ik heb dit jaar al genoeg momenten gehad dat ik me afvroeg hoezo ik voor zelfstandig werken zonder leraar naar school moet komen. Zeker als je in de zogenaamde begeleidde lessen eigenlijk nog steeds zelfstandig zonder hulp bezig bent..

Al zou ik nu moetten overwegen of mijn school dan die investering waard zou zijn zou ik het niet doen. Ik verwacht ook dat ik mijn vak bijna volledig bij mijn eerste baan zal moetten leren. Dit merkte ik op mijn net voltooide stage, ik heb in deze anderhalf jaar op het Hout en Meubilerings College te Rotterdam eigenlijk nog bijna niets geleerd..

Door Dooievriend, maandag 08 februari 2010 19:30

Mooi geschreven, goed onderbouwd, en volledig akkoord! Fiks je wel nog even het spelfoutje "redenatie" naar "redenering"?

Door T.net user afraca, maandag 08 februari 2010 19:34

Een prima geschreven betoog, dat de situatie goed beschrijft. Zoals je zelf al doorhebt is inderdaad streven naar de stufi van "vroeger" onzinnig, maar om de huidige gift volledig om te zetten in een lening is ook in mijn ogen zeker geen geweldig plan. De voordelen, de besparing van 4 miljard, wegen zeker nog op tegen de door jou genoemde nadelen. De drempel wordt voor sommigen te hoog, en ook voor mij wordt het er een stuk lastiger op, met ouders met zeker geen geweldig inkomen.....

Is het overigens ok als ik dit materiaal gebruik voor m'n mondeling over een maand? Had vandaag net besloten deze discussie als onderwerp te nemen voor m'n mondeling nederlands, en dan komt dit wel mooi van pas.

Door Skyloky, maandag 08 februari 2010 19:36

Wat ik me nu afvraag...stel dat de stufi wordt omgezet naar een lening....welke gevolgen heeft dit dan voor het plafond van ongeveer 10.000 euro die je als student jaarlijks bij mag verdienen? De straf voor het overschreiden van deze grens is immers toch het verlies van de stufi als gift?

Door Lothlorien67, maandag 08 februari 2010 19:43

Mooie uiteenzetting, maar de 10e alinea klopt niet: (die over de lening) de prestatiebeurs is al een lening: Deze wordt alleen omgezet in een gift bij het behalen van de diploma. (en dit is de tijd dat jouw opleiding je zonder vertraging kost, dus 5 jaar voor een studie met een driejarige bachelor + 2- jarige master)

Verder wil ik stellen dat de studieschuld hoger is dan hiervoor door Bas r geopperd:
Het gaat namelijk om ruwweg 260 euro + 75 euro (voor een uitwonende student dan) met een rente van 2.39% http://www.ib-groep.nl/particulieren/studieschuld/rente.asp

Dit gaat dus om (12*260+12*75)=4020,- per jaar.
Inclusief rente betaal je dan: 4020 + 4020*0.0239 =4.116 (1 jaar)
8136 (4116+4020) + 8136*0,0239 = 8.330,53 (2 jaar studie)
8330,53 + 4020 + 12350*0,0239 = 12.645,71 (3 jaar)
12645.70 + 4020 +16665,71*0.0239 = 17.064 (4 jaar)
17064 + 4020 + 21084,02*0,0239 = 21.587,93 (5 jaar)

Nu is dit nog best te overkomen, mits je een goede baan vindt. (het maakt wel gelijk de noodzaak van de juiste keuze duidelijk) Of zoals in de laatste alinea: een einstein met faalangst zal nooit natuurkunde studeren

Om nog even terug tekomen op enige consequenties van de schuld: de meeste afgestudeerden willen nog een huisje (kopen): een hypotheek afsluiten met een torenhoge schuld is hopeloos.

ik vrees inderdaad dat Nederland zichzelf in de vingers snijdt als ze dit besluit nemen.

Door T.net user A-Vu, maandag 08 februari 2010 20:00

Krisp sterk stuk, ben het toaal met je eens.
Wil graag ook vragen of ik dit stuk ergens anders mag neerzetten (met naam van jou + link ofcourse)

Ik denk dat dit veel mensen wat duidelijk maakt!

Door T.net user Salandur, maandag 08 februari 2010 20:22

Netjes opgeschreven en goed verwoord. Al jaren wordt er hoog opgegeven op de nederlandse kennis economie. Echter, het geld wordt al tijden in het bedrijfsleven gepompt, waar toch vooral het korte termijn denken te veel actief is en er weinig aan fundamenteel (lees universitair) onderzoek gedaan wordt. Een minister uit de univeritaire wereld kan blijkbaar op dat vlak ook geen potten breken.

Naar mijn idee kan je pas van een kenniseconomie spreken als iedereen toegang heeft tot goed onderwijs een een studie kan volgen op zijn niveau. Met het afschaffen van de studiefinanciering wordt het volgen van een studie voor sommige mensen of studies erg lastig. De meeste alpha en gamma studies zijn vooral veel leeswerk, wat bij sommige bijbaantjes in te passen valt. Een meer beta gerichte studie heeft vaak wat meer studietijd nodig, en soms past een bijbaantje daar helemaal niet bij.

@Krisp: Op dit moment bedraagt de beroepsbevolking ongeveer 8 miljoen, dus 800.000 mensen betaald 72% van de belastingen betaalt (65+ers betalen geen inkomstenbelasting en jongeren werken vaak te weinig).

@Lothlorien67: wat veel mensen niet weten of vergeten, is dat de meeste banken een studieschuld bij het IBG/DUO niet meetelen bij de bepaling van de schuldhoogte. Anders zou de koophuizenmarkt helemaal vast lopen, doordat veel starters pas op hun 40e hun eerste appartement of huis kunnen kopen.

Door T.net user afraca, maandag 08 februari 2010 20:36

Het zou voor velen zeer fijn zijn als je correcties, gemeld door de heren hierboven, opneemt in de tekst, niet iedereen neemt de moeite de comments te lezen

Door T.net user Darkvater, maandag 08 februari 2010 20:57

Studeren moet weer een eer zijn, geen recht zoals nu. Ik zelf zou pleiten voor hoger collegegeld en geen studiefinanciering! Maar als je je best doet dat je dan een studiebeurs krijgt waarmee je eigenlijk gratis de universiteit mag doorlopen. Een beetje zoals het huidige prestatiebeurs maar niet met van de zwakke criteria dat je het binnen 10 jaar moet afmaken. Gewoon in 4, of 5 jaar, en klaar!

Het is toch belachelijk dat iedereen maar gaat studeren omdat het toch niet kost en je het werken nog even 5-8 jaar kan uitstellen? Bah!

Door rick, maandag 08 februari 2010 21:46

Wat een kortzichte reacties hier allemaal van mensen die allemaal hun studie al hebben afgemaakt :')

Ik zelf doen nu een vrij zware opleiding waar ik echt veel voor moet studeren als ik daarnaast ook nog een baantje moet nemen naast mijn opleiding dan trek ik het echt niet meer en een lening ernaast nemen is ook geen optie omdat ik die dus amper terug zou kunnen betalen (Niet iedereen doet een opleiding waar je het later simpel mee terug kan betalen).

Door T.net user FCA, maandag 08 februari 2010 22:25

Mooi geschreven. Nog even over de berekening van de schuld: neem er in mee dat dit bedrag bovenop de studieschuld nu komt. Als je ouders niet kunnen/willen bijdragen (het geval voor de minderbedeelden) en geen baantje erbij neemt (wat vaak tot studievertraging en dus tot hogere kosten voor jezelf en voor de staat zorgt) moet je wel bijlenen, want 235 euro in de maand huur je net een bezemkast onder de trap voor in Utrecht of Amsterdam.
Dan kun je er dus nog minstens 200 euro bij optellen per maand aan lening, wat die studenten nu al dus moeten lenen.
Dat levert opeens eens flinke schuld op, en als je dan geen fatsoenlijke baan vindt na je studie (en dat hoeft heus niet eens culturele antropologie te zijn, de economische crisis heeft op dit moment in veel sectoren de banenmarkt een beetje dicht gezet) ben je lang aan het afbetalen, wat ook opeens een flink deel van je niet zo hoge salaris is.

Voor een beurzensysteen zoals in de VS is een totale omslag nodig in de Nederlandse cultuur. De meeste beurzen daar worden betaald uit erfenissen of giften van rijke mensen. Je kunt dat als overheid niet sturen, en daar zeker niet op vertrouwen, dan gooien we jaren van goede studenten weg.

Maar goed de overheid zal vast wel flink bezuinigen op van alles. Ik weet wel dat als ik verder in de wetenschap wil, niet in Nederland moet blijven met het huidige investeringsbeleid (van overheid en bedrijven).

Door T.net user siepeltjuh, maandag 08 februari 2010 22:52

Ik ben eigenlijk wel voor een tussenvariant.

Nu betaald elke student ongeveer 200 euro per maand aan collegegeld, waarom schrappen ze dat niet, samen met de basisbeurs.
Per saldo zal het dan de overheid geld besparen, de studenten betalen een klein beetje meer, en de overheid bespaart nog veel meer omdat ze het hele administratieve apparaat intern kunnen houden en dus sterk kunnen vereenvoudigen.
Ook de scholen houden dan geld over.

Het OV zou echter nooit mogen komen te vervallen. Als student is het anders gewoon niet haalbaar om een studie te doen, huisvesting, vervoer etc.

Door T.net user wvdburgt, maandag 08 februari 2010 23:13

ben het helemaal mee eens. bezuinig maar eerst eens op ontwikkelingszaken of op dat leger voor die oorlogen die we niet zouden moeten voeren voor VS. Eens moet de eerste keer zijn dat we nee zeggen tegen het o zo grote VS met haar eveneens grote schulden.

Door T.net user Krisp, dinsdag 09 februari 2010 00:27

@afraca: Uiteraard mag je dit gebruiken, mits je de enquête op wiljijstufi.nl invult. ;)

@Skyloky: De 'gift' die je tot aan de grens van 12.000 euro (wat de grens ongeveer is) hebt gekregen, blijft een gift. Vanaf de maand dat je er overheen gaat, moet je jouw OV inleveren en krijg je geen basisbeurs meer. Hoe het zit met leningen weet ik niet, ik heb zelf geen lening.

@Lothlorien67: formeel heb je gelijk, maar de voorwaarde waarop het als gift gegeven wordt, is dat je binnen 10 jaar een diploma haalt. Je kunt dus een 'moeilijke' studie proberen en daarna een nieuwe makkelijke studie beginnen, zonder dat je iets hoeft terug te betalen. Voor het gemak ben ik er vanuit gegaan dat het een gift is.

@A-Vu: Met bronvermelding (mijn echte naam is Kristian Spek, mocht je dat nodig hebben) mag dat uiteraard. :) Het is goed dat dit verhaal doorverteld wordt!

@Salandur Ik heb het nog even nagezocht in het artikel van Elsevier: zij gaan uit van alle mensen die onder de inkomstenbelasting vallen. Ik heb dit aangepast en verduidelijkt in mijn artikel.

@afraca: volgens mij heb ik het meeste aangepast/becommentarieerd. Klopt dit? :)

@siepeltje: lijkt een goed voorstel, is het niet echt. Het blijkt dat veel ouders het collegegeld betalen en daarmee (indirect) 135 euro per maand bijdragen aan het 'inkomen' van een student. Dit effect zou anders veel kleiner zijn.

Door Lothlorien67, dinsdag 09 februari 2010 08:19

@krisp. Ik bedoel eigenlijk dat die grote administratie om studenten geld te lenen er al is. (of bedoel je de administratie van het terugbetalen? die zal namelijk wel voor veel studenten wegvallen)

en wat bedoel je eigenlijk met de 12.000 plafond als gift? een gift die je van anderen krijgt bovenop je stufi ofzo?
want de IB-groep/DUO zal je desnoods 6 of meer jaar geven als je studie zoveel jaar in beslag neemt (bijv medicijnen)

@ FCA. Datgene wat je extra leent komt er inderdaad nog bovenop en mijn berekening laat al mooi zien dat dat mooi op kan lopen (ondanks de "lage" rente)

@ Salandur. Dat de meeste banken de studischuld niet meetellen wist ik niet, weer wat geleerd.

@ rick. wat studeer jij dan?

Door T.net user Krisp, dinsdag 09 februari 2010 09:13

@Lothlorien67 Op dit moment is die 12.000 euro de 'bijverdiengrens', dat is het plafond. En inderdaad, is die administratie er al, maar de schaalvergroting die je krijgt om iedereen terug te laten betalen is echt te groot. Dat kun je beter uitgeven aan andere dingen, zeker omdat je de koopkracht ook negatief beïnvloedt.

Door T.net user TIGER79, dinsdag 09 februari 2010 12:25

nou ik ben begonnen met studeren in italie (aangezien ik daar ook vandaan kom)... Daar bestaat geen stufi en je hebt er ook geen HBO maar alleen universitaire opleidingen... resultaat was dat ik destijds zo'n 5 miljoen lire per jaar moest betalen (2500 euro, in 1998), of eigenlijk : mijn ouders... want een universitaire opleiding waarbij je daadwerkelijk 40 uur per week bezig moest zijn biedt weinig opties aan "vrije tijd" dat gebruikt kan worden om bijv in het weekend nog een dagje te werken... Deze opleidingen zijn ook nog uitermate zwaar, daarom zie je ook dat ALLE studenten met ouders die het net iets minder hebben (en dus waarschijlijk een zware lening hebben moeten nemen om hun zoon/dochter naar de universiteit te kunnen sturen) op hun 18de compleet volwassen en serieus zijn... het feesten/zuipen met weinig aan het hoofd qua problemen zoals het hier gebeurt is daar voor een goede 60-70% van de studenten gewoonweg niet mogelijk...
Wat het resultaat is van deze manier van omgang met studenten is dat alleen jongeren met rijke ouders zorgvrij kunnen studeren...
Gelukkig kan men hier nog gebruik maken van een lening (kan in italie niet, wie zou je immers het geld moeten lenen?) maar ik heb altijd uitermate respect gehad voor de nederlandse stufi, aangezien deze de "gewone" mensen de mogelijkheid geeft om te studeren zodat iedereen een kans krijgt...
Ik heb natuurlijk het compleet tegenovergestelde meegemaakt, maar persoonlijk vindt ik dit soort beslissingen in de politiek een regelrechte achteruitgang...

Reageren is niet meer mogelijk